Broodje AAP top 10

U kent ze wel; de sterke verhalen over CBR-examens en natuurlijk de examinatoren die op elke verjaardag weer de ronde doen. Wij willen met deze “top 10 broodje aap verhalen“ even de zin van de onzin onderscheiden zodat onze leerlingen zich niet onnodig zorgen maken voor hun examen. Hier zijn ze:

1:  Als er al 4 leerlingen op een dag geslaagd zijn bij een bepaalde examinator zak je op zeker want hij moet aan z`n slagingspercentage denken!
Onzin: Natuurlijk heeft ook een examinator een gemiddeld slagingspercentage maar dat cijfer wordt bereikt na maanden werk en honderden tot duizenden examens en heeft dus nooit weerslag op één enkele dag (8 of 9 examens). Mocht een examinator na verloop van tijd te ver bij het gemiddeld percentage vandaan dwalen dan krijgt hij of zij een “controleur“ mee van het CBR zelf om indien nodig wat bijgestuurd te worden.

2: Als de examinator met z`n verkeerde been uit bed is gestapt zak je meteen!
Onzin: Ook examinatoren zijn mensen en kunnen eens hun dag niet hebben maar ze zijn heus wel zo professioneel om dit niet van invloed te laten zijn op de examenuitslag. Wij van Autorijschool Marcel Kluft gaan ook altijd mee met het examen om dit altijd te monitoren. Het kan dus nooit gebeuren dat een leerling onterecht zakt omdat wij er altijd bij zijn. Als we het niet eens zijn met de uitslag gaan we direct in protest bij de leiding van het CBR. Door onze hoge kwaliteit van lesgeven worden we hierin altijd zeer serieus genomen met als gevolg een kosteloos nieuw examen voor de betreffende leerling(*)

3: Er zijn examinatoren die je expres afleiden tijdens de rit om je te laten zakken.
Onzin: De gesprekjes tijdens de rit zijn juist bedoeld voor ontspanning en zullen nooit plaatsvinden tijdens lastige situaties. Verder rijden wij van Autorijschool Marcel Kluft dus altijd mee met examens en kunnen de gesprekken ook altijd een wending geven waardoor het voor de leerling nooit storend is.

4: De vrouwelijke examinatoren zijn veel strenger dan de mannen.
Onzin: De verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke examinatoren zijn net zo groot als tussen de mannen of vrouwen onderling, m.a.w. er is niets zinnigs over te zeggen. Zoals eerder vermeld zijn examinatoren ook mensen en inderdaad de ene is van zichzelf iets strenger dan de ander maar dat geld ook voor vrouwen en mannen onderling. Deze verschillen hebben echter geen invloed op slagen of zakken omdat ze allemaal aan dezelfde examen-eisen moeten voldoen. Alleen als je als leerling precies op het “twijfelpunt“ zit kan dit eventueel de doorslag geven. Wij zorgen er echter voor dat je dit “twijfelniveau“ ontstijgt zodat je hier geen last van zal hebben.  

5: Je zakt al als je motor afslaat of als je vergeet te schakelen.
Heerlijke onzin!: Je zakt nooit op kleine fouten, d.w.z. fouten waar je andere weggebruikers niet mee in gevaar brengt of ernstig hindert. Natuurlijk moet je wel “iets“ kunnen met de auto, het is tenslotte een Praktijk-examen, maar je moet het wel heel vaak fout doen wil je op dit soort kleine dingen zakken.

6: De ene examinator rijd veel moeilijkere routes dan de andere.
Geen onzin: Elke examinator mag tegenwoordig zelf bepalen welke route hij of zij gaat rijden. Door de eerdergenoemde menselijkheid heb je dus allerlei verschillende persoonlijkheden en evenzovele voorkeuren voor bepaalde gebieden. M.a.w.; de ene examinator voelt zich lekker in de bossen van bloemendaal, de ander vind de binnenstad van haarlem wel leuk en de volgende wil altijd een stukje snelweg zien en gaat dus richting ijmuiden of rottepolderplein. Dit is voor onze leerlingen echter geen probleem want wij leiden ze op om elke verkeerssituatie veilig en vlot op te lossen dus ook al gaan we door de allerlastigste drukke smalle straatjes; onze leerlingen draaien hun hand hier niet voor om. Dus: moeilijker is geen probleem, makkelijker is mooi meegenomen.  

7: Als je één fout maakt ben je gezakt.
Onzin / geen onzin: De examenuitslag wordt bepaald door de totale rit en niet door één fout. Toch kun je op één fout zakken als het een hele grove is. B.v. fouten als een directe botsing maken met een auto op een voorrangsweg of zonder te kijken zomaar van rijstrook veranderen zijn zo gevaarlijk dat je meestal meteen gezakt bent. Behoudens dit soort extreme fouten is het examen een optelsom van allerlei goede en foute gedragingen die allemaal meetellen en tegen elkaar afgewogen worden. Dus; als je een paar niet al te extreme fouten maakt maar je blijft goed je best doen en je herstelt jezelf door ook wat goede dingen te laten zien kun je nog makkelijk slagen.  
 

8: Je moet geen TTT doen want voor dat geld kun je ook een herexamen doen.
Onzin: Zoals je ook kunt lezen op de TTT-pagina elders op deze website kun je jezelf met de TTT heel veel voordeel verschaffen voor je 1e examen. Niet alleen de vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres en de technische autokennis maar ook de makkelijkere rit zijn goede voorbeelden. Van 1e examen naar herexamen is dit dus niet het geval, bij het herexamen heb je geen enkele vrijstelling voor wat dan ook en de rit wordt dus ook weer compleet incl. alle lastige onderdelen. Ook niet onbelangrijk: na een goede TTT stijgt je zelfvertrouwen met als gevolg een hoger niveau tijdens je 1e examen maar na het zakken voor je 1e examen daalt juist dat zelfvertrouwen met als gevolg meestal een vrij onzekere rit tijdens het herexamen. 

9:

10:

Top 9 tot 10 wordt nog aan gewerkt. Heeft U dus nog leuke verhalen mail ze dan naar ons via het contactformulier dan worden ze misschien in dit overzicht verwerkt.  

(*) : Deze situatie hebben we in de afgelopen 10 jaar slechts 1 keer meegemaakt.