tussentijdse toets

Machtigen rijschool:

Tegenwoordig moet je als leerling je rijschool machtigen bij het CBR zodat deze jouw examen of TTT kan aanvragen. Klik op deze link om dit alvast te doen. Ons rijschoolnummer is: 1813N8.

De TTT is een proefexamen afgenomen door het CBR.

De TTT bestaat nu een paar jaar en heeft zo langzamerhand zn waarde bewezen. In het begin was er nogal wat scepsis over het nut van de TTT, vooral bij de betere rijscholen die zelf al proefexamens met hun leerlingen deden, en werd het vooral gezien als een middel van het CBR om nog meer geld aan de examenkandidaten te verdienen na ook de deeltoetsen van de RIS-opleidingen. Een aantal jaren later is toch gebleken dat het voor leerlingen heel handig is om deze TTT te doen om een aantal redenen;

Waarom de TTT?

–Alvast bekend en dus meer vertrouwd raken met het praktijkexamen (De TTT is een exacte kopie van dat examen met als enige verschil dat je niet kunt zakken of slagen).

–Er is dus bij het praktijkexamen veel minder sprake van zenuwen door deze vertrouwdheid met het CBR en de examinator.

–Je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere manoeuvres en de basiskennis van de auto (als je de oefeningen voldoende beheerst hoef je ze met je 1e praktijkexamen niet meer te doen) waardoor je met het examen minder onderdelen hebt om je druk over te maken.

–Als je een goede TTT rijd dan wordt over het algemeen het praktijkexamen  gemakkelijker gemaakt. De examinator die jouw praktijkexamen afneemt krijgt het adviesformulier van de TTT te zien (waar ook je vrijstelling op staat). Als daar niet al te veel fouten op staan gaat de examinator ervan uit dat je de betreffende onderdelen, waar niets over geschreven staat, voldoende beheerst en dus niet perse nog met je examen hoeft te doen.

Al met al genoeg redenen om de TTT te doen en wij raden het tegenwoordig ook alle leerlingen aan, het is echter nog steeds niet verplicht.

Hoe gaat het in z`n werk?

Op de dag van jouw TTT komen we je plm. 50 minuten van tevoren met je eigen lesauto van huis ophalen. In de volgende 3 kwartier nemen we alle oefeningen nog een keer door en rijden al oefenend naar het CBR-examencentrum in haarlem of alkmaar. Daar aangekomen wacht je even samen met je instructeur tot je opgeroepen wordt en loopt dan samen naar je toegewezen examinator. Na voorstellen, legitimatie controleren en wat papierwerk lopen we met z`n drieën naar buiten voor de ogentest (het oplezen van een kentekenplaat op plm. 25 meter afstand) en dan naar de auto. Bij de auto worden er een aantal technische vragen gesteld over de auto (onder de motorkap of de buitenkant of het dashboard/binnenkant van de auto). Hierna stappen we gedrieën in en begint de rit van plm. 30 minuten. Tijdens de rit worden er 2 bijzondere manoeuvres gedaan en er kan een vraag over een bepaalde verkeerssituatie gesteld worden. Tevens moet je plm. 10 minuten zelfstandig rijden met behulp van borden, navigatie, clusteropdracht of oriëntatiepunt. De rest van de rit verloopt gewoon met de normale opdrachtgeving. Na afloop lopen we weer naar binnen bij het CBR en begint de nabespreking. Hierin worden je verbeterpunten besproken en verteld of je de vrijstelling verdiend hebt, tevens wordt er naar je zelfreflectieformulier gekeken of daar nog aandachtspunten zijn. Na afloop rijd je samen met je instructeur weer naar huis; totale uit en thuis tijd plm. 2 uur. 

 

 

En daarna dan?

Een veelgestelde vraag van leerlingen na de TTT is hoeveel lessen er zitten tussen deze TTT en het praktijkexamen. Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden aangezien je altijd met mensen te maken hebt. Sommige leerlingen stijgen in een lastige situatie (wat de TTT toch wel is) boven zichzelf uit (positief faalangstig) en rijden soms nog beter dan in de les. Anderen kunnen soms volledig instorten als gevolg van spanning (negatief faalangstig) en stapelen fout op fout. Je begrijpt dat deze 2 uitersten een zeer verschillend aantal lessen nodig hebben tot aan het examen waarbij de 1e misschien na 3 lessen al “examenklaar“ is kan dat bij de 2e nog wel maanden duren voor het gewenste niveau bereikt is. Natuurlijk behoort het merendeel van de leerlingen niet tot deze 2 uitersten en zal de waarheid dan ergens in het midden liggen.

Wat meestal niet handig is: de examendatum al plannen voordat de TTT gedaan is aangezien je als instructeur van tevoren nog niet exact weet hoe de leerling op de TTT-spanning gaat reageren.