resultaten en slagingspercentage

Dit zijn de resultaten van Autorijschool Marcel Kluft vanaf de oprichting tot nu.

We willen bij deze gegevens wel een kanttekening zetten want wij zijn net als de meeste andere goede rijscholen heel trots op ons slagingspercentage maar U dient te weten dat dit percentage alleen niet de kwaliteit van een rijschool bepaalt.

Slagingspercentage:
Omdat het CBR-slagingspercentage op dit moment het enige officiële meetinstrument is om de kwaliteit van rijscholen te beoordelen zijn hier dan voor de liefhebber onze cijfers van de oprichting tot nu toe. In het geel onze percentages voor de 1e examens en het totaal aan 1e en her-examens en in het lichtblauw de gemiddelde percentages over dezelfde periode in examenregio haarlem, U ziet wel dat wij altijd dik tot zeer dik boven dit gemiddelde zitten:

slagingspercentage:      1e examens:                       examens totaal:
jaar :                          Wij                     Haarlem    Wij            Haarlem

    2003         88       (+43%)    .          41      71      .     44
    2004         71       (+29%) .          42      67      .     44
    2005         71       (+27%)    .          44      74      .     45
    2006         56       (+13%)      .          43      68      .     45
    2007         92       (+48%)    .          44      92      .     45
    2008         82       (+35%)     .          47      76      .     43
    2009         71       (+24%)     .          47      75      .     46
    2010         78       (+30%)     .          48      74      .     47
    2011         71       (+23%)     .          48      74      .     47
    2012         95       (+44%)     .          51      97      .     N.B.*
    2013         90       (+19%)     .          51      95      .     N.B.*
    2014         70       (+19%)          51      72     N.B.*
    2015         68       (+19%)          49      70     N.B.*
    2016         71       (+22%)          49      84     N.B.*

* = wordt niet meer bekend gemaakt maar zal niet veel verschillen met voorgaande jaren.

Alle cijfers zijn de procenten afgerond op hele getallen.

Als u zich afvraagt hoe het kan dat je het ene jaar een percentage hebt van 71% en het volgende van 94%, weet dan dat het aantal examenkandidaten per jaar niet enorm groot is. Meestal zo`n 20 tot 30 1e examens per jaar wat betekent dat als het ene jaar 3 leerlingen zakken en het volgende jaar b.v. 6 dan is dit verschil al verklaard. Leerlingen zijn n.l. ook mensen en kunnen toch nog wel eens onverwachte dingen doen.

Pas heel erg op met het slagingspercentage; er zijn op dit moment een aantal “vage“ rijscholen die hun slagingspercentage manipuleren door een extra rijschool in te schrijven bij het CBR en onder die naam hun zwakkere leerlingen te laten afrijden. Hierdoor lijkt het net of hun rijschool goed scoort omdat alleen hun sterkere leerlingen op hun eigen naam examen doen!  Dus pas erg op met onbekende rijschooltjes of rijscholen die tot voor kort een slecht tot gemiddeld percentage hadden en nu opeens boven de 60% zitten……………Het meest trieste is nog dat onze minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen hier niets aan wil/kan doen omdat ze de materie te ingewikkeld vindt. Vervolgens moeten wij als eerlijke/serieuze rijscholen hier maar weer tegen opboksen, Tsja.

Een veel eerlijker cijfer zou zijn:

Een gewogen gemiddelde waarbij het aantal lessen ook wordt meegeteld en waarbij ook rekening wordt gehouden met het soort examen-kandidaten van de betreffende rijschool alsmede de geografische ligging. Het is helaas ondoenlijk om b.v. het exacte gemiddelde aantal lessen van een rijschool per leerling te weten te komen omdat de rijscholen die leerlingen te lang “vasthouden“ dit nooit eerlijk zullen toegeven. Wij durven wel te beweren dat als er zo een “gewogen“cijfer zou bestaan we absoluut nog hoger in de rijschooltop van nederland zouden staan.

Een verduidelijking:

Aantal lessen:

Het aantal leerlingen dat meteen de eerste keer slaagt wordt natuurlijk hoger naarmate er meer lessen gevolgd worden. Helaas maken sommige rijscholen misbruik van dit feit door de leerlingen extra lang te laten doorlessen (terwijl de leerling misschien al prima alleen de weg op kan), tot de betreffende rijschool bijna zeker weet dat de leerling gaat slagen. Dit is natuurlijk zeer ongewenst gedrag van deze rijscholen en helaas is er voor een leerling moeilijk achter te komen welke rijscholen dit zijn (deze komen er natuurlijk niet voor uit). Wij doen hier uiteraard niet aan mee. Bij ons doet een leerling examen als wij (met onze jarenlange ervaring) weten dat een leerling veilig en zonder verdere hulp ALLEEN de weg op kan waarbij het slagen voor het 1e examen een logisch gevolg is.

Soorten mensen:

 Bepaalde groepen mensen scoren bij examens ook vaak slechter dan andere. B.v. ouderen (die dan ook vaak in een automaat afrijden) en mensen die slecht Nederlands spreken hebben vaak meer lessen nodig en slagen minder snel. Dit kan dus ook gedeeltelijk het slagingspercentage beïnvloeden. Hele goede rijscholen (wij dus ook) hebben minder last van deze factor want die passen hun lesschema aan deze personen aan en door die flexibiliteit blijft de slaagkans ongeveer gelijk, terwijl bij slechte rijscholen heel stug de 30 lesjes gedaan worden en er een examen gedaan wordt door een leerling die er nog lang niet aan toe is.

Geografische ligging:

  Dit is een bijzondere maar in ons geval een niet geheel onbelangrijke factor. Gezien onze geografische ligging t.o.v. de 2 dichtsbijzijnde CBR-examencentra hebben we een klein nadeel in het aantal te geven lesuren als je het vergelijkt met een rijschool uit de examenplaatsen zelf. Alle rijscholen in de IJmond hebben hier mee te maken en zijn net als wij meer tijd kwijt met het op- en neer rijden naar Haarlem of Alkmaar. Dit omdat je een heleboel instructie-onderdelen bij ons in de buurt niet kunt oefenen vanwege ontbrekende verkeerssituaties en/of verkeer. Een voordeel is wel weer dat onze leerlingen het allerbeste scoren op autosnelweg, autoweg en het berijden van andere wegen buiten de bebouwde kom.